Cookies management by TermsFeed Cookie Consent

Aktuality: Regulace telemarketingu

Telekomunikační marketing čeká s velkou pravděpodobností v rámci půl roku regulace a výrazné omezení. Jde o důležitou informaci pro všechny telefonní operátory a pracovníky callcenter, kteří by s telefonickými nabídkami služeb a produktů do budoucna mohli oslovovat už jen ty, co si to výslovně přáli.

Obsah:

  • Regulace marketingu
  • Vyjádření zástupců vlády
  • Změna pro provozovatele internetových stránek
  • Stanovisko advokátní kanceláře
  • Evropský kodex pro telekomunikace
  • Platnost zákona
  • Kmitočtová pásma pro sítě 5G
  • Urychlení výstavby vysokorychlostních sítí
  • Co znamená regulace telemarketingu v praxi

Regulace marketingu

V polovině června tohoto roku Sněmovna schválila regulaci marketingu v novele o elektronických komunikacích, která má mimo jiné také urychlit zavádění vysokorychlostního internetu v Česku. Novelu bude projednávat i Senát. Hlavní změnou, které se novela týká, je možnost odmítnout takzvané nechtěné volání.

Vyjádření zástupců vlády

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka za politickou stranu ANO jde o zásadně posílenou ochranu spotřebitele. Pravidla ochrany uživatelů v rámci ČR budou navíc platit i v zahraničí, ať už tam budou tito lidé pracovat, nebo cestovat. V rámci usnesení se současně zjednodušuje režim přenositelnosti čísel. Nově platí, že v případě, že ho některý z operátorů převede se zpožděním, bude muset zaplatit paušální náhradu. Zákonná lhůta činí 2 pracovní dny.

Změna pro provozovatele internetových stránek

Zavedené změny se dotknou také provozovatelů internetových stránek. Zde jde hlavně o oblast zpracování osobních údajů. Novela zavádí takzvaný opt-in režim pro cookies a mnohé další sledovací technologie, který již ve svém základu předpokládá předběžný aktivní souhlas uživatele s jejich použitím.

Stanovisko advokátní kanceláře

Podle partnera advokátní kanceláře Rowana Legala Michala Nulíčka celá situace provozovatelům webových stránek značně komplikuje situaci. Do budoucna se již podle něj nebudou moci spoléhat pouze na pasivitu uživatelů, jako tomu bylo doposud. V podstatě to podle něj znamená kompletní přípravu nových textací souhlasů i seznamů třetích stran, kterým budou údaje získané z cookies dále předávány právě za účelem marketingu.

Evropský kodex pro telekomunikace

Novela do českého práva zavádí evropský kodex pro telekomunikace. Hlavním cílem je usnadnit změnu poskytovatele služeb a současně s tím nabídnout lepší ochranu předplatitelům balíčků služeb. Výstavba vysokorychlostního internetu je implementací evropského kodexu pro telekomunikace, který definuje další pravidla pro zavedení jednotného evropského trhu elektronických komunikací.

Kmitočtová pásma pro sítě 5G

Evropský kodex pro telekomunikace má mimo jiné také umožnit určení nových kmitočtových pásem pro sítě 5G nebo zajištění jednotného trhu a současně rovných podmínek na něm. Poslanci při jednání mimo jiné odmítli návrh, aby měl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže právo získávat provozní a lokalizační údaje z telefonů těch podnikatelů, kteří jsou součástí vyšetřováni.

Urychlení výstavby vysokorychlostních sítí

Člen představenstva České asociace elektronických komunikací Martin Orgoník předpovídá, že schválený zákon současně urychlí v dílčích případech výstavbu vysokorychlostních sítí o 3 až 12 měsíců. Podle předběžných analýz díky tomu získá připojení ročně až 60 000 domácností navíc.

Platnost zákona

Zákon má platit od začátku roku 2022. U každého nově automaticky předpokládá, že nechce podobné hovory dostávat. Firmy budou tedy od tohoto data moci volat jen těm lidem, kteří k tomu dopředu poskytnou souhlas u svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, tedy nejčastěji u svého mobilního operátora.

Co znamená regulace telemarketingu v praxi

V současné době platí opačná pravidla než ta, co budou nově zavedena. Společnosti nyní mohou volat s nabídkami tomu, komu sami chtějí, pokud u něj poskytovatel služeb elektronických komunikací nemá v registru záznam, že si to výslovně nepřeje. Regulace telemarketingu to striktně mění. Nově má spotřebitel možnost říci svému operátorovi, že si nechtěné volání a telemarketing nepřeje a telefonní operátor to zaznamená do takzvaného účastnického seznamu.

×

Přihlášení k odběru novinek

Prosím, vyplňte následující informace

Odebírat novinky