Chytrá personalizace technologií a strategických trendů v e-commerce
Doba se stále zrychluje a lidé nechtějí plýtvat svým časem. A právě proto už nechtějí zdlouhavě pátrat ve vyhledávačích a celé hodiny projíždět dlouhé seznamy produktů na e-shopu. Chytrá personalizace a pokročilé algoritmy se tak stávají nevyhnutelnými zejména v případě, že je vaše nabídka široká.
Obsah:
- Co je e-commerce
- Široký sortiment vyžaduje chytrou personalizaci
- AI pro chytrou personalizaci
- Aplikace Zoe.ai v praxi
- Přizpůsobení webu
- Optimální cenotvorba
- Rozšířená či virtuální realita a vizuální prodej
- Hlasové vyhledávání
- Chytří chatboti
- Strategická e-commerce a cirkulární ekonomika
- Omnichannel a potenciál sociálních sítí
Co je e-commerce
E-commerce neboli elektronický obchod či internetový obchod zahrnuje podnikání na internetu. Obvykle se rozlišuje dle cílové skupiny na B2B e-commerce zaměřenou na obchodníky a B2C e-commerce zaměřenou na konečné zákazníky.
Do e-commerce spadají e-shopy, ale i služby jako je PayPal či Gopay. Oblast e-commerce je součástí e-businessu. Zahrnuje marketingové činnosti, komunikace se zákazníky, servis výrobků nebo správu či vhodný výběr distribučních cest.
Široký sortiment vyžaduje chytrou personalizaci
Široký sortiment je silnou konkurenční výhodou, ale musí být organizovaný, jinak dají lidé přednost menšímu výběru. Neriskujte, že klienti půjdou nakoupit jinam. Díky technologiím a umělé inteligenci můžete nejen u e-shopů nabídku personalizovat zákazníkům na míru. Nová aplikace Zoe.ai je například na nákupním rádci Heureka.
AI pro chytrou personalizaci
S využitím umělé inteligence, dat a pokročilých algoritmů je personalizace v e-commerci na vyšší úrovni. Technologický spin-off Zoe.ai spadající pod společnost Lundegaard pomocí AI zkoumá a vyhodnocuje chování lidí na webu v reálném čase. Po analýze poskytuje soubor doporučení na míru konkrétnímu uživateli.
Aplikace Zoe.ai v praxi
Zoe.ai umí sledovat všechny interakce uživatele s produktem na e-shopu. Zda si jej prohlédl, měl zájem o koupi a zda ho koupil. Sleduje detaily, zda byl produkt ve zobrazitelné části stránky a uživatel ho opravdu viděl. Bere v potaz i model telefonu klienta. Kromě historie zohlední chování v reálném čase a využije ho k doporučení.
Přizpůsobení webu
Díky umělé inteligenci se dají v sesbíraných datech o zákaznickém chování najít vzorce a přizpůsobovat jim web. Využijete například vyhledání souvisejících produktů se zakoupeným produktem. K botám lze nabídnout vhodnou impregnaci. Už není nutné produkty zadávat manuálně, ale odhalíte je automaticky v datech.
Optimální cenotvorba
Díky AI si můžete pohrát i s cenotvorbou a v e-shopu nabídnout váhajícím zákazníkům produkt za zvýhodněnou cenu. Umělá inteligence vám pomůže vylepšit podobu webu a zobrazování nabídky jak na desktopu, tak i na mobilu. Chytrá personalizace poskytne dostatek dat a lépe prezentuje produkty zákazníkovi.
Rozšířená či virtuální realita a vizuální prodej
Možnosti rozšířené či virtuální reality jsou široké, využijte proto možností virtuální prohlídky. Pokud nemá virtuální realita ve vašem případě smysl, zaměřte na vizuální stránku. Videomarketing je na vzestupu. Krátké a výstižné video řekne víc než slova v popisu. Zkuste i 360stupňové produktové obrázky nebo videa. Změňte formát PNG nebo JPG na formát WebP a zvyšte si kvalitu a rychlost načítání.
Hlasové vyhledávání
Pokud si hlasové vyhledávání nastavíte správně, významně zákazníkům zjednodušíte průchod svým e-shopem. Nešetřete a optimalizujte ho pro své účely. V roce 2017 byly obraty z hlasového vyhledávání 2 miliard dolarů, v roce 2022 to má být 40 miliard dolarů a očekává se nárůst počtu hlasových zákazníků o 55 %.
Chytří chatboti
Rutinní dotazy kolem objednávek nechte chytrým chatbotům. Jsou rychlí, jsou k dispozici 24/7 a umí zachovat klid v každé situaci. Špičkovou úroveň mají třeba brněnští CoWorkers.ai. Podle průzkumu virtuální asistenti sníží objem rutinní komunikace mezi zaměstnanci firmy a klienty o 70 %.
Strategická e-commerce a cirkulární ekonomika
Cirkulární ekonomika se stává nutností. Využívá ji například společnost IKEA, která zavedla službu Druhý život nábytku i módní gigant Zalando v rámci služby Pre-owned, kde nabízí vlastní módu z druhé ruky. Zaveďte udržitelnost do své strategie a komunikujte to svým zákazníkům. Jde o budoucí nevyhnutelný trend v podnikání.
Omnichannel a potenciál sociálních sítí
Omnichannel je strategie komplexního přístupu, kdy lze efektivně komunikovat se zákazníkem přes všechny dostupné kanály. Sdělujte informace jednotně, ve vzájemném propojení a umožněte klientům, aby oni oslovili vás způsobem, který jim vyhovuje. Využijte i potenciál sociálních sítí. Například Facebook přidává nákupy i ve skupinách. Uživatelé sítě Tik Tok ročně utratí téměř 50 milionů dolarů.
Nejnovější komentáře