Cookies management by TermsFeed Cookie Consent

Investice do reklamy i v roce 2022 stále rostou

I v roce 2022 investice do reklamy neustále rostou. V loňském roce dosáhly 124,7 miliard a letos se očekává nárůst o téměř 12 %. Mnoho odborníků však tvrdí, že až 80 % investic do reklamy je vynaloženo zbytečně. Podívejme se tedy, na co si dát pozor a kam se letos vyplatí investovat. 

Obsah:

  • Investice do reklamy v roce 2021
  • Předpokládané investice do reklamy v roce 2022
  • Nedostatečná komunikace státu s občany
  • Neefektivní investice do marketingu a reklamy
  • Proč je reklama a marketing často neefektivní
  • Jak investovat v roce 2022
  • SEO optimalizace
  • PPC reklama
  • Propagace na sociálních sítích
  • Microsite

Investice do reklamy v roce 2021

I když covidové období s trhem zamávalo, investice do marketingové komunikace v roce 2021 dosáhly podle Asociace komunikačních agentur 124,7 miliardy korun a oproti roku 2020 vzrostly asi o 5 miliard korun. 

Nejvíce investovaly potravinové řetězce Lidl, Kaufland a Albert do nemediálních i mediálních kanálů. Největší nárůst o 11 % zaznamenal tisk a rádio, televize má nárůst o 4 %. U nemediálních kanálů vzrostla o 27 % online a mobilní podpora.

Předpokládané investice do reklamy v roce 2022

Podle výzkumu se v roce 2022 očekává objem reklamního trhu ve výši 139,4 miliardy korun. U mediálních kanálů to má být nárůst o 6,1 % na 77,1 miliard a u nemediálních o 19,7 % na 62,3 miliard. Svou roli sehraje i vysoká inflace.

Negativní dopad přetrvává v oblasti dárky a dárkové předměty či eventy a direct marketing. Investuje se do produkce reklamy a sponzoringu. Meziročně se navýšil o 5,5 % průměrný růst hodinových sazeb reklamních a marketingových agentur. 

Nedostatečná komunikace státu s občany

Každoroční analýza společnosti CEEC Research pro Asociaci komunikačních agentur AKA a Asociaci public relations – APRA zveřejnila, že objem loni vypsaných veřejných zakázek tvořil pouhých 1,5 % z celkového komunikačního trhu. 

Celkově bylo v roce 2021 zadáno 686 zakázek celkem za 1,8 miliardy. Česko zaostává za zeměmi západní Evropy, kde zakázky představují 15 až 20 % trhu. Slabou komunikaci státu umocnila pandemie, kdy došlo k dramatickému poklesu.

Neefektivní investice do marketingu a reklamy

Zakladatel známé reklamní agentury Robert Němec přijímá do firmy jen ty nejlepší kolegy a dělá vše proto, aby byli natolik spokojeni, aby nechtěli odejít. Navíc stále inovuje. Nyní tvrdí, že podle jeho zkušeností je až 80 % investic do marketingu a reklamy vynaložených bez návratnosti. Investice do reklamy je třeba proto dobře promyslet. 

Proč je reklama a marketing často neefektivní

Hlavním důvodem je špatné cílení. Agentury často doporučují klientům cílení, na kterém samy nejvíce vydělají, mají s ním nejméně práce a nejvíce zkušeností a snadno na něm prokážou čísla. Málo z nich provede důkladný výzkum zákazníků.

Nerespektují základní pravidla a lidskou psychiku. Billboard musí pro maximální efektivitu obsahovat nanejvýš 4 slova. Mediální firmy často sáhnou po snadném, ale drahém televizním spotu. Online reklama je náročná na zacílení, identifikaci klienta, kreativu popisku, sestříhání videa i na testování. Je ale velmi účinná

Jak investovat v roce 2022

Začátek roku 2020 obrátil soukromé i pracovní životy naruby a v roce 2021 nebyla situace o moc lepší. I dnes lidé tráví stále více času doma a velká část najela alespoň částečně na home office a práci z domu. I když se to nezdá, stále je pohyb venku hodně omezený, protože si lidé odvykli, mají strach nebo jim chybí finance.

Většina lidí je několik hodin denně připojená při práci nebo pro zábavu k internetu a o trochu méně k sociálním sítím. Spíše než do venkovní reklamy a drahé televizní nebo rozhlasové reklamy, je prospěšnější investice do internetové reklamy

SEO optimalizace

Investujte do fungující webové stránky nebo e-shopu, jejich moderního designu, poutavého loga, přehlednosti, informací, obsahu a optimalizace pro všechna elektronická zařízení a umístění na předních pozicích ve vyhledávačích Google, Seznam či Bing. Kompletní SEO optimalizace vám přivede potenciální zákazníky. 

PPC reklama

PPC Google nebo Sklik reklama vám pomůže předběhnout konkurenci. Váš web zobrazí uživatelům na základě zadaných klíčových slov před stránkami, které si propagaci nezaplatily. Strop ceny za proklik, cenu za konverzi a maximální útratu za den a měsíc si určujete vy. Platíte pouze za návštěvu webu, nikoliv za zobrazení.

Propagace na sociálních sítích

Nálada sociálním sítím přeje méně, než před dvěma lety, i tak stojí do facebookové PPC reklamy investovat. Reklamy se zobrazují na pravé straně vedle příspěvků. Cílení je přesnější než u Google Ads, neboť reklamy zaměřujete podle nákupního chování uživatelů FB. Propagovat můžete i zacílený facebookový příspěvek

Microsite

Vlastní stránka microsite je jednoduchá webová stránka s vlastní doménou propagující určitý produkt či službu. Je doplňkem e-shopu nebo webu, může však existovat i samostatně, třeba pro OSVČ. Je rychlá, levná a má rychle viditelný efekt.

×

Přihlášení k odběru novinek

Prosím, vyplňte následující informace

Odebírat novinky