Cookies management by TermsFeed Cookie Consent

Vše o cookies, jejich významu a správě – včetně novinek 2022

Dne 18. 10. 2021 byla ve Sbírce zákonů vyhlášena novela zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích ve znění pozdějších předpisů. Došlo hlavně k právní úpravě telemarketingu, zpracování osobních údajů a cookies.

Obsah:

  • Změna zákona
  • Co jsou soubory cookies
  • Dočasné a trvalé soubory 
  • Hlavní rozdělení 
  • Cookies první strany a třetích stran
  • Dosavadní opt-out řešení
  • Nová metoda Opt-in
  • Na co si dát pozor
  • Rána pro marketing a analytiku
  • Povinnost implementace Opt-in řešení 

Změna zákona

Od 1. ledna 2022 se v právní úpravě hodně mění. O bezpečnosti na internetu a sbírání dat uživatelů se dlouhodobě bouřlivě diskutuje. 

Po zavedení GDPR, Opt-out cookies a změnách souhlasu se zpracováním cookies v iOS 14 přicházejí striktní omezení sledování uživatelů pro reklamní systémy a pracovníky v reklamě. Jaké jsou změny v marketingu a jak se bude měřit návštěvnost webu? 

Co jsou soubory cookies

Jde o krátké textové soubory, které internetová stránka odešle do vašeho prohlížeče. Umožňují stránce zaznamenat informace o vaší návštěvě a další návštěva tak bude snazší a příjemnější. Bez nich by procházení bylo mnohem složitější. 

Umožňují lepší využití internetové stránky a přizpůsobení jejího obsahu dle individuálních potřeb. Zvyšují uživatelskou přívětivost každé opakovaně navštívené webové stránky.

Dočasné a trvalé soubory 

Dočasné neboli relační soubory cookies umožňují propojovat jednotlivé aktivity po dobu prohlížení internetových stránek. Při otevření okna prohlížeče se aktivují a po zavření okna prohlížeče se deaktivují. Soubory se všechny vymažou.

Trvalé soubory cookies pomáhají identifikovat váš počítač při opětovně navštívené internetové stránce. Umožňují přizpůsobit stránky vašim potřebám.

Hlavní rozdělení 

  • Sledovací a konverzní cookies umožňují analyzovat výkon různých prodejních kanálů, například Google Analytics.
  • Marketingové cookies pomáhají personalizovat obsah reklamy a efektivněji zacílit na klienta, jde o všechny reklamní systémy, jejich kódy a pixely, například Google Ads, Sklik či Facebook Pixel. 
  • Analytické a esenciální cookies pomáhají zefektivnit uživatelské prostředí internetové stránky a základní funkčnost webu.

Cookies první strany a třetích stran

  • Cookies první strany jsou uloženy přímo na webu nebo e-shopu. Ten  si při další návštěvě pamatuje obsah vašeho nákupního košíku.
  • Cookies třetích stran jsou u reklamních systémů ( Google Ads, Facebook či Instagram).

Dosavadní opt-out řešení

Dosavadní opt-out řešení předpokládá, že uživatel už při příchodu na váš web souhlasí se sledováním a sbíráním cookies. Provozovatel webu musel dát uživateli možnost jednoduchou cestou toto nastavení změnit a zakázat sledování

K tomuto účelu slouží cookies lišty, které zatím ale uživatelé ignorují, nebo jen odškrtnou souhlas, aby se na web vůbec dostali.

Nová metoda Opt-in

Nová metoda Opt-in naopak už od počátku předpokládá, že uživatel nesouhlasí se sledováním a sbíráním cookies. Provozovatel webu bez souhlasu nesmí shromažďovat žádné cookies uživatele. 

Uživateli nově musíte dát přes cookie lištu možnost nastavení změnit a zapnout sledování. Dokud uživatel transparentně v cookie liště sám nezaklikne, že být sledován chce, nemáte právo ho sledovat ani ukládat cookies o jeho návštěvě. 

Na co si dát pozor

Vzhledem k tomu, že na cookie lišty kliká jen minimum uživatelů, je to pro marketing a analytiku výrazný problém. Ochota uživatelů nechat se sledovat klesla pod bod mrazu i kvůli skandálům s úniky informací a podivným praktikám třeba na Facebooku a dalších sociálních sítích. 

Rána pro marketing a analytiku

V praxi nyní zaznamenáte, že se vám v Google Analytics ztratí velká část návštěvnosti webu, nebudete moct používat plnohodnotně remarketing a přínos jednotlivých zdrojů návštěvnosti budete mít na výstupu značně zkreslený. Vyhodnocování reklamních kampaní bude zavádějící a půjde spíše o odhady

Povinnost implementace Opt-in řešení 

Od 1. ledna 2022 musí všichni provozovatelé webů a e-shopů implementovat Opt-in řešení do webových prezentací a internetových obchodů. Po technické stránce jde o malou změnu v kódu

Pro marketing a analytiku je to ale velká změna. Je třeba stanovit nové cíle a nový systém, jakým budete měřit návštěvnost webu, vyhodnocovat nově reklamy a přidělovat jim rozpočty

×

Přihlášení k odběru novinek

Prosím, vyplňte následující informace

Odebírat novinky