Vše o cookies, jejich významu a správě – včetně novinek 2022
Dne 18. 10. 2021 byla ve Sbírce zákonů vyhlášena novela zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích ve znění pozdějších předpisů. Došlo hlavně k právní úpravě telemarketingu, zpracování osobních údajů a cookies.
Obsah:
- Změna zákona
- Co jsou soubory cookies
- Dočasné a trvalé soubory
- Hlavní rozdělení
- Cookies první strany a třetích stran
- Dosavadní opt-out řešení
- Nová metoda Opt-in
- Na co si dát pozor
- Rána pro marketing a analytiku
- Povinnost implementace Opt-in řešení
Změna zákona
Od 1. ledna 2022 se v právní úpravě hodně mění. O bezpečnosti na internetu a sbírání dat uživatelů se dlouhodobě bouřlivě diskutuje.
Po zavedení GDPR, Opt-out cookies a změnách souhlasu se zpracováním cookies v iOS 14 přicházejí striktní omezení sledování uživatelů pro reklamní systémy a pracovníky v reklamě. Jaké jsou změny v marketingu a jak se bude měřit návštěvnost webu?
Co jsou soubory cookies
Jde o krátké textové soubory, které internetová stránka odešle do vašeho prohlížeče. Umožňují stránce zaznamenat informace o vaší návštěvě a další návštěva tak bude snazší a příjemnější. Bez nich by procházení bylo mnohem složitější.
Umožňují lepší využití internetové stránky a přizpůsobení jejího obsahu dle individuálních potřeb. Zvyšují uživatelskou přívětivost každé opakovaně navštívené webové stránky.
Dočasné a trvalé soubory
Dočasné neboli relační soubory cookies umožňují propojovat jednotlivé aktivity po dobu prohlížení internetových stránek. Při otevření okna prohlížeče se aktivují a po zavření okna prohlížeče se deaktivují. Soubory se všechny vymažou.
Trvalé soubory cookies pomáhají identifikovat váš počítač při opětovně navštívené internetové stránce. Umožňují přizpůsobit stránky vašim potřebám.
Hlavní rozdělení
- Sledovací a konverzní cookies umožňují analyzovat výkon různých prodejních kanálů, například Google Analytics.
- Marketingové cookies pomáhají personalizovat obsah reklamy a efektivněji zacílit na klienta, jde o všechny reklamní systémy, jejich kódy a pixely, například Google Ads, Sklik či Facebook Pixel.
- Analytické a esenciální cookies pomáhají zefektivnit uživatelské prostředí internetové stránky a základní funkčnost webu.
Cookies první strany a třetích stran
- Cookies první strany jsou uloženy přímo na webu nebo e-shopu. Ten si při další návštěvě pamatuje obsah vašeho nákupního košíku.
- Cookies třetích stran jsou u reklamních systémů ( Google Ads, Facebook či Instagram).
Dosavadní opt-out řešení
Dosavadní opt-out řešení předpokládá, že uživatel už při příchodu na váš web souhlasí se sledováním a sbíráním cookies. Provozovatel webu musel dát uživateli možnost jednoduchou cestou toto nastavení změnit a zakázat sledování.
K tomuto účelu slouží cookies lišty, které zatím ale uživatelé ignorují, nebo jen odškrtnou souhlas, aby se na web vůbec dostali.
Nová metoda Opt-in
Nová metoda Opt-in naopak už od počátku předpokládá, že uživatel nesouhlasí se sledováním a sbíráním cookies. Provozovatel webu bez souhlasu nesmí shromažďovat žádné cookies uživatele.
Uživateli nově musíte dát přes cookie lištu možnost nastavení změnit a zapnout sledování. Dokud uživatel transparentně v cookie liště sám nezaklikne, že být sledován chce, nemáte právo ho sledovat ani ukládat cookies o jeho návštěvě.
Na co si dát pozor
Vzhledem k tomu, že na cookie lišty kliká jen minimum uživatelů, je to pro marketing a analytiku výrazný problém. Ochota uživatelů nechat se sledovat klesla pod bod mrazu i kvůli skandálům s úniky informací a podivným praktikám třeba na Facebooku a dalších sociálních sítích.
Rána pro marketing a analytiku
V praxi nyní zaznamenáte, že se vám v Google Analytics ztratí velká část návštěvnosti webu, nebudete moct používat plnohodnotně remarketing a přínos jednotlivých zdrojů návštěvnosti budete mít na výstupu značně zkreslený. Vyhodnocování reklamních kampaní bude zavádějící a půjde spíše o odhady.
Povinnost implementace Opt-in řešení
Od 1. ledna 2022 musí všichni provozovatelé webů a e-shopů implementovat Opt-in řešení do webových prezentací a internetových obchodů. Po technické stránce jde o malou změnu v kódu.
Pro marketing a analytiku je to ale velká změna. Je třeba stanovit nové cíle a nový systém, jakým budete měřit návštěvnost webu, vyhodnocovat nově reklamy a přidělovat jim rozpočty.
Nejnovější komentáře