Cookies management by TermsFeed Cookie Consent

Boom home office. Vzestup práce z domova v praxi 

Home office zažívá raketový vzestup. Jaké jsou druhy práce z domova, jak zařídit, aby práce z domu oboustranně fungovala a kde ji hledat?  

Obsah:

  • Vzestup home office
  • Formy práce na dálku
  • Jak funguje remote first tým
  • Organizace týmu při home office
  • Komunikace v týmu při práci z domu
  • Efektivní komunikace s klientem
  • Řízení projektů a týmů z domova 
  • Osobní nastavení během home office

Vzestup home office

Mnoho společností se v posledních dvou letech, zejména díky covidu, přesunulo do režimu home office neboli práce z domova. Část z nich v tomto režimu již zůstává plně nebo alespoň částečně. Z dřívějšího benefitu poskytovaného pouze na pár dnů v měsíci se stává celodenní a často celoroční forma home office. Zaměstnanci si pracovní dobu nastavují podle sebe a jsou omezeni jen pár základními pravidly. 

Formy práce na dálku

  • Práci z domova, home office, telecommuting, teleworking či work from home vykonává zaměstnanec opravdu jen doma a ve firmě nemá zřízeno fyzické pracovní místo. Např. při práci telefonního operátora. Může jít o kombinovaný či celofiremní home office i part timečástečný úvazek.

  • Částečná práce na dálku je nejčastější a zaměstnanec pracuje střídavě doma a v podniku. Na pracovišti má k dispozici sdílené pracovní místo, na kterém se po vzájemné dohodě během dne střídá s kolegy..

  • Mobilní práci na dálku praktikují hlavně obchodní zástupci nebo zaměstnanci služeb klientům. Jejich činnost je často plně závislá na dálkovém přístupu k interní podnikové infrastruktuře přes informační technologie. 

Jak funguje remote first tým 

Pro funkčnost firmy v režimu práce z domova musíte mít dokonalý remote first tým

  • Pojem remote first v personální oblasti vyžaduje zpracovat důkladnou analýzu businessu i interních procesů

  • Změňte proces pro přijímání, rozvoj i propouštění vašich zaměstnanců.

  • Podle toho, kdy je fyzická přítomnost na pracovišti nutná a kdy ne, procesy přepracujte na vzdálené nebo kombinované fungování.

  • Dejte všem zaměstnancům stejný prostor i význam bez ohledu na to, odkud pracují. 

  • Zorganizujte práci s ohledem na životní a časové možnosti všech členů týmu a tak z nich získejte to nejlepší.

  • Potenciální zaměstnancinemusí být pouze z okolí firmy, a proto můžeme najít skutečně ty nejvhodnější a nejlepší.

  • HPP už nemusí být výchozí forma spolupráce. Vytvořte si kvalitní procesní, projektové či agilní týmy remote spolupracovníků včetně part time úvazků.

Organizace týmu při home office

Držte se jednoduché neboli ploché organizační struktury. Tým rozdělte podle oblastí, kdy jeden pracovník může být členem více z nich. V čele každé oblasti bude stát leader koordinující směřování oblasti a organizující remote first týmu. 

Komunikace v týmu při práci z domu

Základem je efektivní týmová komunikace. Využijte synchronizační hovory přes komunikační platformu třeba 3x týdně na 15 minut. Při hovorech se můžete vidět, ale nemusíte. Projektové týmy mohou mít navíc status cally 2x týdně i s klientem

Efektivní komunikace s klientem

Spolupráce na dálku může fungovat zcela bez problémů. Na začátku si ujasněte, jakou formu komunikace klient preferuje. Pro strategičtější schůzky s klienty i při home office preferujte osobní setkání. E-mailovou komunikaci omezte na minimum. 

Řízení projektů a týmů z domova 

Remote práce nesnese chaos. Důležité je precizní a srozumitelné zadávání úkolů pro eliminaci chyb. Nepřeceňujte nástroje na řízení projektů a týmů. Bývají hodně komplikované a lidé s nimi ztrácejí čas. Požijte jednodušší, jako je Trello či Frello

Osobní nastavení během home office

Důležitá je důvěra, volnost propojená s odpovědností, důsledná spolupráce mezi kolegy, zachování dobré reputace firmy a snaha o úspěch. Při práci na home office nesmí klesat výkon, efektivita a produktivita práce. Důležitá je sebedisciplína.  

Při práci z domu můžete zjistit, že vám to vyhovuje. Jste flexibilní, organizujete si čas sami a přes den toho mnohem více stihnete. Neztrácíte čas dojížděním, netrčíte v práci ve chvíli, kdy byste si raději šli zaběhat. Při práci obchodního zástupce, telefonního operátora nebo ve službách je práce z domu výhoda. 

×

Přihlášení k odběru novinek

Prosím, vyplňte následující informace

Odebírat novinky