Cookies management by TermsFeed Cookie Consent

Nákupní chování ovlivňuje prostředí. Jak?

Během posledních dvou let se nákupní chování lidí výrazně změnilo. Prodejci proto musí věnovat více pozornosti úpravě prostředí, které zákazníky naláká a zaujme. Faktory na pozadí vytvoří skvělou zákaznickou zkušenost už od vstupu do obchodu. Zapomeňte na to, že se vše vrátí do starých kolejí a rozvíjejte neustále svůj byznys. 

Obsah:

  • Výhoda kamenné prodejny
  • Nevyžeňte si zákazníky
  • Dbejte na čistotu
  • Kvalitní osvětlení a akustika
  • Využijte nové technologie zvyšující komfort 
  • Změna nákupního chování spotřebitelů v reakci na krizi
  • Další rozhodující faktory v současném nákupním chování
  • Jak zlepšit prodeje v recesi
  • Jak ovlivnit nákupní chování zákazníků 

Výhoda kamenné prodejny

Kamenné prodejny musí konkurovat e-shopům s rozsáhlou nabídkou a možností objednat zboží z domu do domu. Výhodou je možnost poskytnout bezprostřední fyzický zážitek, reálnou interakci a vyvolat emoce. Proto musí navodit příjemnou atmosféru i dobrou náladu. Rozhoduje kvalita nabídky, ale i příjemné prostředí, osvětlení, kvalita a vlhkost vzduchu, optimální teplota, akustika i čistota

Nevyžeňte si zákazníky

Mnoho faktorů silně ovlivňuje náladu nakupujících. Špatné osvětlení i kvalita ovzduší nebo příliš vysoká teplota ovlivní dobu, kterou zákazník v prodejně stráví. 

  • Teplotazásadní vliv na hladinu hormonu kortizolu, který způsobuje stres. Zvýšení tělesné teploty způsobí nekomfortnost a urychlí odchod. Důležitá je i vyladěná akustika prostoru a kvalitní přenos mluveného slova.

Dbejte na čistotu

Věrnost nakupujících naruší i zanedbaný úklid. Pokud zákazník narazí na špínu, necítí se bezpečně a komfortně, nakoupí jen to nejnutnější, obchod rychle opustí a už se nevrací. Kvalitní úklid v obchodech a jejich okolí je klíčový, proto dbejte na čistotu a hygienu. Dezinfekce u vchodu vám nepomůže, pokud jsou v prodejně pavučiny a vrstvy prachu, toalety jsou neuklizené a před prodejnou jsou odpadky

Kvalitní osvětlení a akustika

Kladné emoce předurčují impuls ke koupi. Pozitivní ovlivnění nálady zákazníka zvýší jeho spokojenost. Příjemná obsluha, vybavení obchodu, jemná vůně, tichá hudba, správné osvětlení a zvuková pohoda s odhlučněním navodí příjemnou atmosféru. Při nedostatku světla se klient cítí nejistý a rozladěný, při jeho přebytku cítí nepohodlí a bolí ho oči. Hudba nesmí být příliš hlasitá, nekvalitní a nevkusná. 

Využijte nové technologie zvyšující komfort 

Vsaďte na propojení fyzického a digitálního světa. Využijte nové technologie ze sféry umělé inteligence, zpracování dat a smart řešení. I když se nákupní zvyky mění a přibývá spotřebitelů nakupujících online, kamenné obchody hrají důležitou roli při kontaktu a komunikaci se zákazníky. 

  • Mobilní aplikace umí nalákat do obchodu kolemjdoucí zákazníky díky informaci o dostupnosti oblíbeného zboží, akci či slevě
  • Umělá inteligence prodejce upozorní na pokladnu, kde se tvoří fronta a propojení IoT neboli internetu věcí v rámci inteligentního propojení interiéru a skladových systémů zajistí doplnění zboží
  • Rozšířená realita zatraktivní prostředí prodejny a nasměruje klienty k určitým akcím.

Změna nákupního chování spotřebitelů v reakci na krizi

Průzkum trhu dokládá, že spotřebitelé pocítili negativní finanční dopad pandemie a současné dění rozšiřuje obavy. Nižší disponibilní příjem a ekonomická nejistota snižují výdaje za módu, služby, elektroniku, restaurace i kina. Výdaje směřují na trvanlivé potraviny, čistící a ochranné prostředky. Místo více menších nákupů lidé preferují rozsáhlejší nákupydelším časovém horizontu a větší balení

Další rozhodující faktory v současném nákupním chování

Spotřebitelé si vybírají konkrétní obchody s potravinami i jiným zbožím jinak než dříve. Rozhoduje kratší vzdálenost od bydliště, provozní doba i možnost online objednávky. Náročné ekonomické prostředí přetrvává a cena se stává jednou z největších priorit spotřebitelů, což nahrává diskontním prodejcům. Někteří však upřednostňují obchod s širší nabídkou před omezeným výběrem zboží v diskontech.

Jak zlepšit prodeje v recesi

  • Jako manažeři běžte do provozu za prodejci a klienty a vyzkoušejte si praxi.
  • Zeptejte se svých prodejců na nápady na změny v řízení firmy i v obchodě.
  • Sledujte průzkumy trhu, buďte proaktivní a orientujte se ve změnách. 
  • Zaměstnance, kteří projeví iniciativu, pověřte zavedením změn a podpořte je.
  • Pokud nenavážete kontakt s klientem při prohlížení zboží, dejte mu letáček. 
  • Uspořádejte akci „zákazníci prodávají“, vstupte do médií a získejte cenné PR.
  • Pozvěte na určitý den zákazníky a potěšte je slevou nebo akčním zbožím. 
  • Využívejte vazby z okolí, rodinné i osobní vazby.

Jak ovlivnit nákupní chování zákazníků 

Mezi základní psychologické faktory nákupního chování se řadí motivace, vnímání, učení, přesvědčení a postoje. Marketingový mix 4P se skládá z nástrojů, kterými jsou produkt, cena, distribuce a propagace

Ovlivnit pocity zákazníka umí třeba i font písma. Držte se jednoduchosti a přehlednosti, pracujte s grafikou, směřujte pomocí linků a buttonů zákazníka tam, kam chcete, a k tomu, co prioritně nabízíte. 

 

×

Přihlášení k odběru novinek

Prosím, vyplňte následující informace

Odebírat novinky