Nákupní chování ovlivňuje prostředí. Jak?
Během posledních dvou let se nákupní chování lidí výrazně změnilo. Prodejci proto musí věnovat více pozornosti úpravě prostředí, které zákazníky naláká a zaujme. Faktory na pozadí vytvoří skvělou zákaznickou zkušenost už od vstupu do obchodu. Zapomeňte na to, že se vše vrátí do starých kolejí a rozvíjejte neustále svůj byznys.
Obsah:
- Výhoda kamenné prodejny
- Nevyžeňte si zákazníky
- Dbejte na čistotu
- Kvalitní osvětlení a akustika
- Využijte nové technologie zvyšující komfort
- Změna nákupního chování spotřebitelů v reakci na krizi
- Další rozhodující faktory v současném nákupním chování
- Jak zlepšit prodeje v recesi
- Jak ovlivnit nákupní chování zákazníků
Výhoda kamenné prodejny
Kamenné prodejny musí konkurovat e-shopům s rozsáhlou nabídkou a možností objednat zboží z domu do domu. Výhodou je možnost poskytnout bezprostřední fyzický zážitek, reálnou interakci a vyvolat emoce. Proto musí navodit příjemnou atmosféru i dobrou náladu. Rozhoduje kvalita nabídky, ale i příjemné prostředí, osvětlení, kvalita a vlhkost vzduchu, optimální teplota, akustika i čistota.
Nevyžeňte si zákazníky
Mnoho faktorů silně ovlivňuje náladu nakupujících. Špatné osvětlení i kvalita ovzduší nebo příliš vysoká teplota ovlivní dobu, kterou zákazník v prodejně stráví.
- Teplota má zásadní vliv na hladinu hormonu kortizolu, který způsobuje stres. Zvýšení tělesné teploty způsobí nekomfortnost a urychlí odchod. Důležitá je i vyladěná akustika prostoru a kvalitní přenos mluveného slova.
Dbejte na čistotu
Věrnost nakupujících naruší i zanedbaný úklid. Pokud zákazník narazí na špínu, necítí se bezpečně a komfortně, nakoupí jen to nejnutnější, obchod rychle opustí a už se nevrací. Kvalitní úklid v obchodech a jejich okolí je klíčový, proto dbejte na čistotu a hygienu. Dezinfekce u vchodu vám nepomůže, pokud jsou v prodejně pavučiny a vrstvy prachu, toalety jsou neuklizené a před prodejnou jsou odpadky.
Kvalitní osvětlení a akustika
Kladné emoce předurčují impuls ke koupi. Pozitivní ovlivnění nálady zákazníka zvýší jeho spokojenost. Příjemná obsluha, vybavení obchodu, jemná vůně, tichá hudba, správné osvětlení a zvuková pohoda s odhlučněním navodí příjemnou atmosféru. Při nedostatku světla se klient cítí nejistý a rozladěný, při jeho přebytku cítí nepohodlí a bolí ho oči. Hudba nesmí být příliš hlasitá, nekvalitní a nevkusná.
Využijte nové technologie zvyšující komfort
Vsaďte na propojení fyzického a digitálního světa. Využijte nové technologie ze sféry umělé inteligence, zpracování dat a smart řešení. I když se nákupní zvyky mění a přibývá spotřebitelů nakupujících online, kamenné obchody hrají důležitou roli při kontaktu a komunikaci se zákazníky.
- Mobilní aplikace umí nalákat do obchodu kolemjdoucí zákazníky díky informaci o dostupnosti oblíbeného zboží, akci či slevě.
- Umělá inteligence prodejce upozorní na pokladnu, kde se tvoří fronta a propojení IoT neboli internetu věcí v rámci inteligentního propojení interiéru a skladových systémů zajistí doplnění zboží.
- Rozšířená realita zatraktivní prostředí prodejny a nasměruje klienty k určitým akcím.
Změna nákupního chování spotřebitelů v reakci na krizi
Průzkum trhu dokládá, že spotřebitelé pocítili negativní finanční dopad pandemie a současné dění rozšiřuje obavy. Nižší disponibilní příjem a ekonomická nejistota snižují výdaje za módu, služby, elektroniku, restaurace i kina. Výdaje směřují na trvanlivé potraviny, čistící a ochranné prostředky. Místo více menších nákupů lidé preferují rozsáhlejší nákupy v delším časovém horizontu a větší balení.
Další rozhodující faktory v současném nákupním chování
Spotřebitelé si vybírají konkrétní obchody s potravinami i jiným zbožím jinak než dříve. Rozhoduje kratší vzdálenost od bydliště, provozní doba i možnost online objednávky. Náročné ekonomické prostředí přetrvává a cena se stává jednou z největších priorit spotřebitelů, což nahrává diskontním prodejcům. Někteří však upřednostňují obchod s širší nabídkou před omezeným výběrem zboží v diskontech.
Jak zlepšit prodeje v recesi
- Jako manažeři běžte do provozu za prodejci a klienty a vyzkoušejte si praxi.
- Zeptejte se svých prodejců na nápady na změny v řízení firmy i v obchodě.
- Sledujte průzkumy trhu, buďte proaktivní a orientujte se ve změnách.
- Zaměstnance, kteří projeví iniciativu, pověřte zavedením změn a podpořte je.
- Pokud nenavážete kontakt s klientem při prohlížení zboží, dejte mu letáček.
- Uspořádejte akci „zákazníci prodávají“, vstupte do médií a získejte cenné PR.
- Pozvěte na určitý den zákazníky a potěšte je slevou nebo akčním zbožím.
- Využívejte vazby z okolí, rodinné i osobní vazby.
Jak ovlivnit nákupní chování zákazníků
Mezi základní psychologické faktory nákupního chování se řadí motivace, vnímání, učení, přesvědčení a postoje. Marketingový mix 4P se skládá z nástrojů, kterými jsou produkt, cena, distribuce a propagace.
Ovlivnit pocity zákazníka umí třeba i font písma. Držte se jednoduchosti a přehlednosti, pracujte s grafikou, směřujte pomocí linků a buttonů zákazníka tam, kam chcete, a k tomu, co prioritně nabízíte.
Nejnovější komentáře